Мај – Новембар 2009. године
Плато код споменика Народних хероја
У сарадњи са двојицом уметника светског реномеа, Ричардом Диконом и Мрђаном Бајићем, ЈП „Београдска тврђава“ покренуло је Пројекат за израду нове пешачке комуникације – Пасареле над доњоградским булеваром, која ће повезати простор Београдске тврђаве и део шеталишта дуж Саве и Дунава, код Бетон хале, преко прометног пута – Булевара војводе Бојовића.
Резултати досадашње реализације Пројекта презентовани су 16. априла 2009. године, у оквиру манифестације „Дани Београда“, изложбом „Мост на Калемегдану / Kalemegdan Brigde Collaboration“ која је била концепцијски позиционирана на две локације – холу Скупштине Града Београда и Галерији УЛУС-а у Кнез Михајловој улици. Изложба је била отворена до 28. априла 2009. године.
Након 28. априла 2009. године монтажна конструкција из хола Скупштине града Београда, премештена је на простор Београдске тврђаве, у непосредну близину локације предвиђене за реализацију Пасареле, испод Великог степеништа, на плато поред Споменика Хероја, где је остала до почетка новембра месеца.
Биографије Ричарда Дикона и Мрђана Бајића
РИЧАРД ДИКОН
www.richarddeacon.net
Ричард Дикон (Richard Deacon) рођен је 1949. године у Бангору у Велсу.
Студирао је на St Martin School of Art у Лондону (1969-1972) као и на Royal College of Art (1974-1977). Добитник је престижне Тарнерове награде (1987).
Његова прва самостална изложба у Лондону 1978. почетак је дугог низа излагања на међународној сцени у Мастрихту, Лондону, Хановеру, Лос Анђелесу, Њујорку, Келну…
1982. године ствара серију Art For Other People којом стиче светску славу. Његови радови урађени по јавној наруџбини налазе се у Пекингу, Токију, Окланду, Торонту и Сан Франциску. 1996. године је проглашен француским Витезом реда уметности и књижевности.
Ричард Дикон спада међу најзначајније вајаре своје генерације. Често понавља: „Ја не вајам, не обликујем, него производим.“ Тачно је да не покушава да сакрије спојеве на својим скулптурама. Штавише, наглашава их. Клинови, шрафови, лепак, саставни су елементи његових коначних радова.
Педагошки рад је непрестани извор инспирације за Ричарда Дикона: предавао је на Лондон Институте, на Hochschule für Angenjande Kunst у Бечу а сада је професор на Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts (ENSBA) у Паризу. Претходних дана одржао је предавања и на Факултету ликовних уметности у Београду.
МРЂАН БАЈИЋ
www.mrdjanbajic.com
Мрђан Бајић је рођен 1957. године у Београду.
Факултет ликовних уметности и магистарске студије завршава 1983. године, одсек вајарство. Асистент постаје на истом факултету 1985. године а звање ванредног професора стиче 1997. године.
Бајић је својим најранијим самосталним изложбама цртежа и скулптура 1983, први у својој генерацији, почео разградњу конвенционалног медијумског плана скулптуре, изван традиционалистичког, нормативног проседеа – и тако избио у сам врх оних младих уметника који су коначно допринели нарушавању граница између културе, контракултуре и супкултуре. Бајићева скулптура је, тако, почетком осамдесетих година била један од означитеља концепцијског и идеолошког постмодерног преврата у српској уметности. Он је том преврату допринео прецизношћу синкретичке мисли, богатством имагинације и наглашеном фикционалношћу….
Ако се скулптури у једном историјском тренутку модернизма могао одузети „сувишни податак“, сада јој се могао додати: употребом, условно речено, традиционалних медија, почео је процес разарања премиса тог истог медија. А управо то је Мрђан Бајић и урадио.“
Мрђан Бајић је самостално излагао у многим европским градовима (Београд, Загреб, Љубљана, Париз, Стокхолм, Краков), а такође су његови радови виђени и на групним изложбама у Риму, Њујорку, Сиднеју, Кракову, Паризу, Грацу, Копенхагену, Венецији, Монаку и Солуну.
Године 2002. Мрђан Бајић је учествовао на 25. бијеналу у Сао Паолу са пројектом Југомузеј. Године 2007. наступа на 52. бијеналу визуелних уметности, где представља Србију пројектом „Рисет“ (Reset).